خوراک ماهی چینه موجب سقوط هواپیما جنگی شد

پرورش ماهی سودآور مستلزم تامین بی‌وقفه خوراک ماهی چینه به عنوان منبع پروتئین برای رشد مواد مغذی و انرژی است. به دلیل افزایش هزینه و کمبود پودر ماهی، لازم است که پودر ماهی سنتی را با مواد ارزان‌تر محلی با منشاء حیوانی یا گیاهی جایگزین کرد.

صنعت آبزی پروری در سراسر جهان به در دسترس بودن خوراک کم هزینه و با کیفیت بالا بستگی دارد. Eichhornia crassipes که معمولاً به عنوان سنبل آبی معمولی شناخته می شود، یک سرخس آب شیرین وحشی از خانواده Pontederiaceae است.

این گیاه بومی آمریکای جنوبی است، اما در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان طبیعی شده است. رشد و تکثیر آن با سرعت بسیار بالا می باشد.

تا 100 تا 400 تن در هکتار در سال محصول می دهد. سنبل آبی به عنوان یکی از پربارترین گیاهان روی زمین ذکر شده است و بدترین علف هرز آبزی جهان به شمار می رود.

تشک های متراکمی را تشکیل می دهد که در ناوبری، تفریح، آبیاری و تولید برق اختلال ایجاد می کند. این تشک ها به طور رقابتی گیاهان غوطه ور و برگ شناور بومی را حذف می کنند.

گیاهان سنبل آبی خشک و تمیز شده را می توان به عنوان کود استفاده کرد. چندین مطالعه سنبل آبی را به عنوان یک منبع غذایی برای حیوانات اهلی ارزیابی کرده اند.

در آزمایش ما، برگ‌های سنبل آب شیرین از آب‌های محلی نواحی کلهاپور، ماهاراشترا، هند جمع‌آوری شد. برگ‌های جمع‌آوری‌شده به‌خوبی در زیر آب لوله کشی شسته شدند تا کثیفی‌ها و زباله‌ها از بین برود، به‌درستی تخلیه شده و بعداً در آفتاب خشک شدند.

پودر ماهی یکی از گران ترین مواد در رژیم غذایی ماهی است. به دلیل افزایش قیمت و قوانین زیست محیطی، متخصصان تغذیه ماهی سعی کرده اند از منابع پروتئین گیاهی ارزان قیمت برای جایگزینی پودر ماهی استفاده کنند.