زعفران کلاله طلایی رنگ و تند زعفران فله سحرخیز پاییزی است. خشک می شود و برای طعم دادن به غذاها و رنگ آمیزی به غذاها و سایر محصولات استفاده می شود.

عطری جامد و عجیب و غریب و طعمی تلخ دارد. زعفران یک ادویه گران قیمت با اهمیت آشپزی تاریخی است. گیاه چند ساله از خانواده Iridaceae است. اما نام زعفران از کلمه عربی زعفران گرفته شده است.

هزینه گزاف زعفران به دلیل کار پر زحمت برداشت است. ابتدا، کشاورزان رشته های ظریف را از هر گل به صورت دستی جدا می کنند.

سپس نخ ها را حرارت داده و خشک می کنند تا طعم آنها بهتر شود. نیروی کار اضافی به اندازه هزینه و فواید زعفران است. از این رو به عنوان پادشاه ادویه ها نیز شناخته می شود.

حدود 36000 گل لازم است تا 1 پوند نخ یا کلاله خشک شود. بیش از 200000 کلاله خشک شده 500 گرم زعفران خالص تولید می کند. کشت زعفران در شرایط اقلیمی خاص در ایران، هند و جنوب اروپا انجام می شود. فواید زعفران متنوع است.

زعفران عمدتاً یک چاشنی و طعم دهنده طبیعی برای غذاهای لذیذ است. علاوه بر این، مردم از آن به عنوان یک ماده نگهدارنده، رنگ طبیعی و عنصر اصلی در بسیاری از غذاها استفاده می کنند.

همچنین بسیاری از افراد از آن به عنوان داروسازی و طب سنتی استفاده می کنند در نتیجه، زعفران طیف وسیعی از غذاها را در سراسر جهان تصفیه می کند.

به عنوان مثال، یک افزودنی عالی به پائلای اسپانیایی، پولائوی هندی، غذاهای خورش ایرانی، غذاهای دریایی و دسر است. همچنین یک عنصر کلیدی در دستور العمل های خاص فرانسوی است.

همچنین از دیگر غذاهای تحسین شده می توان به برنج زعفرانی بخارپز ایرانی با تحدیق، کیک بادام ایرانی و دستور پخت هندی با شربت زعفران اشاره کرد.

کروسین و کروستین رنگدانه های کاروتنوئیدی هستند. رنگدانه زعفران هستند. هر دوی این ترکیبات دارای خواص ضد افسردگی هستند. سافرانال طعم و عطر بی نظیری به زعفران می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *